ارزشیابی در آموزش و پرورش
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : .doc ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 24 صفحه
قسمتی از متن .doc :
مقدمه باید این مطلب مهم را در نظر داشت که جوامع پیشرفته بشری با عنایت به توسعه آموزش و پرورش خود توانسته اند پله های ترقی و توسعه همه جانبه را به پیمایند.در توسعه آموزش و پرورش ملاکها و فاکتورهای متعددی نقش دارند .مهمترین آن نظام ارزشیابی در آموزش می باشد .آموزش را می توان به عنوان فرایند کنش متقابل معلم و دانش آموز تعریف کرد که به موجب آن تجارب مناسب یادگیری برای رسیدن دانش آموزان به هدف های آموزش و پرورش فراهم می شود . در آموزش و پرورش سنتی ارزشیلبی به عنوان آخرین حاقه های فرایند یاددهی ،یادگیری تلقی می شود که در پایان دوره آموزشی برای جدا کردن دانش آموزان با توانایی یادگیری متفاوت به کار می رفت . امروزه ارزشیابی را بخش جدایی ناپذیر فرایند یاددهی - یادگیری می داند که همراه با آموزش و در ارتباط تنگا نتگ با آن ، به گونه ای مستمر انجام می گیرد و به جای تاکید بر طبقه بندی دانش آموزان و مقایسه آنان با یکدیگر ، هدایت یادگیری آنان را مرکز توجه خود قرار می دهد. به منظورنظام بخشی به فعالیت های ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان با توجه به رویکردها ونگرش های نوین درتعلیم وتربیت.اصول زیرتحت عنوان (اصول حاکم برارزشیابی پیشرفت تحصیلی ) تعیین شده است. 1- جدایی ناپذیری ارزشیابی ازفرایند یاددهی-یادگیری: ارزشیابی دانش آموزان باید به عنوان بخش جدایی ناپذ یر فرآیند یاددهی-یادگیری ونه به عنوان نقطه پایانی آن تلقی شود. 2- استفاده ازنتایج ارزشیابی دربهبود فرآیند یاددهی-یادگیری واصلاح برنامه ها وروشها. هدف غایی ارزشیابی ، اصلاح وبهبود فرآیند یاد دهی-یادگیری است ونتایج ارزشیابی ها بایددراصلاح برنامه ها وروشها مورداستفاده قراگیرد. 3- هماهنگی میان هدف ها محتوا روش های یاددهی-یادگیری و فرآیند ارزشیابی: در ارزشیابی باید تناسب و هماهنگی بین هدف ها، محتوا و روش های یاددهی-یادگیری مربوط به هردرس مورد توجه قرار گیرد. 4- توجه به آمادگی دانش آموزان: در طراحی و اجرای انواع برنامه های ارزشیابی باید به آمادگی های جسمانی ، عقلی ، عاطفی و روانی دانش آموزان توجه شود0 5- توجه به رشد همه جانبه دانش آموزان: در ارزشیابی باید به جنبه های مختلف رشد بدنی، عقلی ،عاطفی، اجتماعی، اخلاقی و حرکتی دانش آموزان توجه شود0 6- توجه همه جانبه به دانش ها، نگرش ها و مها رت ها: در ارزشیابی، متناسب با محتوای آموزش و پرورش باید به حیطه دانش ها، نگرش ها و مهارتهای دانش آموزان توجه شود0 7- توجه به ارزشیابی دانش آموز از یادگیری های خود (خود ارزشیابی): در ارزشیابی باید شرایطی فراهم شود که دانش آموز نیز بتواند از یادگیریها و عملکرد های خود و دیگر دانش آموزان ارزشیابی کند0 8- ارزشیابی از فعالیتهای گروهی: در نظام ارزشیابی ،علاوه بر ارزش یابی فردی، باید از فعالیتهای گروهی نیز ارزشیابی به عمل آید0 9- توجه به فر آیند های فکری منتهی به تولید پاسخ: در ارزشیابی باید علاوه بر پاسخ نهایی، به فرآیندی که منجر به تولید پاسخ شده است توجه کرد0 10- ( تاکید بر نو آوری و خلاقیت ): در ارزشیابی باید با تاکید بر روش حل مساله ، زمینه رشد و شکوفایی دانش آموزان را فراهم کرد. 11- تنوع روش ها و ابزار های اندازه گیری و سنجش پیشرفت تحصیلی: با توجه به اهداف ، ماهیت و نوع موارد ارزشیابی ، از انواع مختلف روش ها و ابزارهای ارزشیابی (مانند پرسش های شفاهی ،آزمون های عملی ،انواع پرسش های عینی و انشایی، روشهای مشاهده رفتار ، پوشه های مجموعه کار ، ارایه مقالات و طرح ها ، گزارش مربوط به فعالیت های تحقیقاتی ، ارزشیابی عملکردی ، ارزشیابی مستمر ، انواع دست ساخته ها ، روش خود سنجی و ...) استفاده می شود. 12- استفاده از انواع ارزشیابی: در فر آیند یاددهی- یادگیری لازم است با توجه به هدف ها ، محتوا و روش های تدریس از انواع ارزشیابی ها ( از قبیل تشخیصی، تکوینی، مجموعی، هنجار مرجع، هدف مرجع ، درونی، بیرونی ، ملی و ...) استفاده شود. 13- استقلال مدرسه ومعلم در فرآیند ارزشیابی: در فرآیند ارزشیابی باید استقلال مدرسه و معلم در چار چوب سیاست های کلی آموزش و پرورش حفظ شود. 14- اصل رعایت قواعد اخلاقی و انسانی در ارزشیابی: به موجب این اصل ، ارزشیابی باید به گونه ای سازماندهی و اجرا شود که موجب خدشه دار شدن حقوق ، تعاملات انسانی ، اعتماد به نفس و سلامت روانی دانش آموز یا معلم نگردد. 15- اصل توجه به تفاوت های فردی: در انجام ارزشیابی پیشرفت تحصیلی می بایست به تفاوت های فردی دانش آموزان توجه شود. 16- ضرورت هماهنگی در تحقق اصول ارزشیابی:
سایر محصولات :
ارزشیابی در آموزش و پرورش
ارزشیابی در...
بررسی کاهش ضایعات بذر مصرفی گندم 10 صبررسی کاهش ضایعات بذر مصرفی گندم 10...
دانلود گزارش کارآموزی اداره فن آوری و اطلاعات راه آهن خراساندانلود گزارش کارآموزی اداره فن آوری...
تحقیق در مورد فایرفاکس چیه 25 صتحقیق در مورد فایرفاکس چیه 25...
بررسی وضعیت تحقیقات اجتماعی در دانشگاههای کشور 30 صبررسی وضعیت تحقیقات اجتماعی در...
ارزش گذشتارزش گذشت...
تحقیق در مورد عکاسی 45 صتحقیق در مورد عکاسی 45...
بررسی عوامل مؤثر بر تولید و کارآئی گندم کاران در استان فارسبررسی عوامل مؤثر بر تولید...
دانلود گزارش کارآموزی نیروگاه برق شازنددانلود گزارش کارآموزی نیروگاه برق شازند...
ارتباطاتارتباطات...
تحقیق در مورد عوامل مؤثر بر توزیع درآمد 117 صتحقیق در مورد عوامل...
پاورپوینت بودجه، اقتصاد و مدیریتپاورپوینت بودجه، اقتصاد و مدیریت...
تحقیق در مورد عوامل موثر بر رشد گیاهانتحقیق در مورد عوامل موثر بر...
بررسی روش های اقتصادی کاهش ضایعات محصولات کشاورزیبررسی روش های...
بررسی وضعیت و امکان سنجی بازیابی و تولید مواد با ارزش از ضایعات کشاورزی و صنایع تبدیلی وابسته 12بررسی وضعیت و...
اخـلاقاخـلاق...
تحقیق در مورد عوامل پیدایش نهضت امام حسین ع 20 صتحقیق در مورد عوامل پیدایش نهضت امام...
دانلود گزارش کارآموزی مرکز کامپیوتر دانشگاه آزاد شیرواندانلود گزارش کارآموزی مرکز کامپیوتر...
تحقیق در مورد عناصرشیمیاییتحقیق در مورد عناصرشیمیایی...
بررسی منابع آب زیر زمینی و دلایل کاهش آن در سال های اخیربررسی منابع آب...
اخلاق همسرداریاخلاق همسرداری...
بررسی الگوی سنی ازدواج در ایرانبررسی الگوی سنی ازدواج در ایران...
پاورپوینت روش های تنظیم بودجهپاورپوینت روش های تنظیم...
تحقیق در مورد عملگر تعویض دنده و میله بندی آنتحقیق در مورد عملگر تعویض دنده و...
دانلود گزارش کارآموزی کارشناسی ناپیوسته عمران احداث ساختمان مسکونی،دانلود گزارش کارآموزی کارشناسی...
تحقیق در مورد علف کش هاتحقیق در مورد علف کش...
اختلالات هویت جنسیاختلالات هویت جنسی...
بررسی آزمایشگاهی باطریهای متداول در ایرانبررسی آزمایشگاهی باطریهای متداول در ایران...
تحقیق در مورد علم شیمیتحقیق در مورد علم...
اختلالات رفتاریاختلالات رفتاری...
تحقیق در مورد عـقـایـد و انـدیـشـه هـاى بـنـیـادى اسـلامتحقیق در مورد عـقـایـد و انـدیـشـه هـاى...
دانلود گزارش کارآموزی نماکاری کاردانی معماریدانلود گزارش کارآموزی نماکاری کاردانی معماری...
بررسى مشکلات جوانانبررسى مشکلات جوانان...
پاورپوینت کنترل بودجهپاورپوینت کنترل بودجه...
بررسى مشکلات جوانان 27 صبررسى مشکلات جوانان 27 ص...
تحقیق در مورد ظهور حضرت مهدی 62 صتحقیق در مورد ظهور...
اختلالهای اضطرابیاختلالهای اضطرابی...
تحقیق در مورد عسلک پنبه 30 صتحقیق در مورد عسلک پنبه 30...
دانلود گزارش کارآموزی در مورد سنسورهادانلود گزارش کارآموزی در مورد سنسورها...
برداشت میوهبرداشت میوه...
اختلالات فراگیر رشداختلالات فراگیر رشد...
تحقیق در مورد طیف سنجی 22 صتحقیق در مورد طیف...
بذرهابذرها...
تحقیق در مورد طلاتحقیق در مورد...
دانلود گزارش کارآموزی الکتروتکنیک، ژنراتورهای سنکرون، شرکت بهساز افروزدانلود گزارش کارآموزی الکتروتکنیک، ژنراتورهای سنکرون،...
بحرانی به نام شلحجابیبحرانی به نام شلحجابی...
اختلالات روانیاختلالات روانی...
تحقیق در مورد طرح هادی روستای درهتحقیق در مورد طرح هادی روستای...
گزارش کارآموزی رشته برق صنعتی شرکت آریا رعد جهان .گزارش کارآموزی رشته برق صنعتی شرکت...
تحقیق در مورد طرز کار ترمز ABSتحقیق در مورد طرز کار ترمز ABS...
خانه داوودی مشهد +معماریخاتم سازی
جوشکاری خال، شکاف و طرح
جایگاه ممتاز معماری اسلامی در هنر جهان
تعریف میدان
ضرر و شیوه های جبران آن در نظریه مسئولیت مدنی در حقوق ایران
روابط معلم و دانش آموز
پایان نامه دوپینگ و داروهای غیرمجاز ورزشی
تاثیر آموزش هنر در مدارس دوره ی ابتدایی
رابطه مفهوم گناه و جرم
شستشوی پشم
رنگرزی بر روی پنبه
روابط معلم و دانش آموز
بررسی روشهای بهبود رنگرزی الیاف پنبه با رنگزاهای طبیعی
تفکیک قوا 14 ص
کلمات کلیدی :های یاددهی یادگیری فرآیند یاددهی یادگیری رزشیابی پیشرفت حصیلی فرایند یاددهی یادگیری انش موزان رزشیابی اید یاددهی یادگیری انش موز موزان وجه پیشرفت حصیلی وجه ود0 فرآیند رزشیابی رزشیابی موزان یادگیری پرورش یاددهی فرآیند ستفاده حصیلی
- ۹۶/۰۹/۱۰